Aktualności Akson

Realizacja zleceń NFZ w 2020 roku

Od 1 kwietnia 2020 r. (nie - jak planowano wcześniej - od 1 stycznia) zmieniają się zasady wystawiania, weryfikacji i realizacji zleceń na wyroby medyczne.

Celem zmian jest uproszczenie procesu dla pacjenta, ułatwienia niezbędne zwłaszcza dla osób starszych lub z niepełnosprawnościami.

 

Nowy uproszczony sposób realizacji wiąże się z tym, że pacjent nie będzie musiał już odwiedzać oddziału NFZ w celu potwierdzenia zlecenia. Od przyszłego roku, już podczas wizyty u lekarza będzie mógł uzyskać potwierdzenie zlecenia z Narodowego Funduszu Zdrowia i bezpośrednio udać się do właściwego punktu - sklepu medycznego, realizującego zlecenia na wyroby medyczne.

 

Nowe rozwiązanie NFZ poprawi dostępność do wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, szczególnie dla pacjentów z mniejszych miejscowości, skąd do placówek Funduszu jest daleko. Pacjent będzie mógł otrzymać od razu zlecenie gotowe do realizacji. Będzie miał też pewność, że zlecenie jest pozbawione błędów formalnych. Obecnie o ewentualnych błędach pacjent dowiaduje się najczęściej dopiero w trakcie wizyty w NFZ. Obowiązujący obecnie proces obsługi kart i wniosków na zaopatrzenie w wyroby medyczne wymaga wizyty pacjenta w placówce macierzystego OW NFZ (a w przypadku błędnie wystawionych zleceń nawet kilkukrotnej).

 

Zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zlecenia naprawy, które do dnia wejścia z życie nowych zleceń elektronicznych zostały wystawione oraz wystawione i potwierdzone, będą realizowane na dotychczasowych zasadach, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r. Do 1 kwietnia 2020 r. będą wystawiane już nowe e-zlecenia, ale też akceptowane będą zlecenia na starych, dotychczasowych wzorach. Od 1 kwietnia wystawiane już mają być wyłącznie zlecenia w nowej formie.

 

 

 

 

Korzyści dla pacjentów, możliwe do uzyskania w niektórych placówkach już od 1 stycznia, a docelowo wszędzie od 1 kwietnia 2020:

  • brak potrzeby wizyty pacjenta w siedzibie OW NFZ w celu potwierdzenia zlecenia
  • możliwość korekty błędnie wystawionego zlecenia  w trakcie wizyty po otrzymaniu zwrotnej informacji  z systemu NFZ (obecnie korekta zlecenia wymaga ponownej wizyty pacjenta)
  • oszczędność kosztów i czasu - szczególnie odczuwalna dla pacjentów mieszkających z dala od siedziby NFZ
  • wyeliminowanie konieczności wizyty pacjenta  we właściwym OW NFZ zgodnie z rejonizacją wynikającą  z adresu zamieszkania pacjenta.